کافه پرنسCoffeePrince

کافی شاپ کافه پرنس CoffeePrince

کافه پرنسCoffeePrince

کافی شاپ کافه پرنس CoffeePrince

ابزارهای مخلوط کردن

جمعه, ۳۰ مهر ۱۳۹۵، ۰۷:۲۵ ب.ظ

ابزار زیادی برای مخلوط کردن نوشیدنیهای قهوه ‌بر پایه‌ی اسپرسو وجود دارند که از آن جمله می‌توان به مخلوط‌کن‌ها blenders، هم‌زن‌ها mixers، شیکرها shakers و دستگاه میلک‌شیک‌ساز milkshake machine اشاره کرد. بهترین روش مخلوط کردن نوشیدنی‌های بر پایه‌ی اسپرسو با یخ استفاده از مخلوط‌کن‌های برقی است. 

مخلوط‌کن‌ها ابزار برقی یا دستی تیغه‌ای و مخصوص مخلوط کردن نوشیدنی‌ها هستند که می‌توان به کمک آن‌ها قهوه را با افزودنی‌های مختلف از جمله یخ، شیر، شکر، سس شکلات و سس کارامل مخلوط کرد. این ابزار هم خانگی و هم مخصوص کافی‌شاپ‌ها هستند و در هر دو جا کاربرد دارند. از مخلوط‌کن‌ها بیشتر برای تهیه‌ی نوشیدنی‌های سرد، هم‌چون آیسدکافی Iced Coffee، استفاده می‌شود. برخی مخلوط‌کن‌های تجاری گنجایش بالایی دارند و در نتیجه برای تهیه‌ی نوشیدنی‌های یخی مناسب‌تر هستند زیرا برخی اوقات در مخلوط‌کن‌های با گنجایش پایین‌تر یخ‌ها به تیغه‌های انتهای ظرف می‌چسبند و خوب خرد نمی‌شوند و به خورد نوشیدنی نمی‌روند. این مشکل در مخلوط‌کن‌های تجاری با گنجایش بالا رخ نمی‌دهد. گنجایش مخلوط‌کن‌های خانگی اغلب ۲ لیتر است.

مخلوط‌کن‌های دستی نیز تیغه‌ای هستند و تفاوت‌شان با مخلوط‌کن‌های برقی در این است که پایه‌دار نیستند و می‌توان آن‌ها را از محفظه‌شان جدا کرد و مستقیماً داخل ظرف خوراکی یا نوشیدنی استفاده کرد. البته مخلوط‌کن‌های دستی، خود، دارای محفظه‌هایی در ابعاد گوناگون هستند که برخی به صورت لیوانی هستند و برای تهیه‌ی اسموتی‌ها و نوشیدنی‌های قهوه نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. تنها کافی‌ست مدت زمان زیادی مواد مورد نظرمان را با گرداندن مخلوط‌کن دستی مخلوط کنیم.

اغلب مخلوط‌کن‌ها چند نوع تیغه‌ی گوناگون دارند که برای مخلوط کردن مواد مختلف از جمله مغزها، میوه‌ها و مایعات از تیغه‌های مخصوص به خود آن‌ها استفاده می‌شود. از مخلوط‌کن‌ها برای هم زدن مواد نرم‌تر استفاده می‌شود و تفاوت آن‌ها با هم‌زن‌های برقی در این است که برای شروع به کار احتیاج به مقداری مایع دارند تا حرکت تیغه‌شان نرم و روان شود. 

blender2  blender 
 مخلوط کن دستی  مخلوط کن
هم‌زن‌ها ابزار برقی پایه‌دار یا دستی‌ای هستند که برای ترکیب نوشیدنی‌ها با افزودنی‌های مختلف و حتی با یخ به کار می‌روند و البته بیشتر مناسب مصارف خانگی هستند زیرا به کمک آن‌ها می‌توان نوشیدنی‌ها را در حجم کمتر درست کرد. هم‌زن‌های برقی به دو نوع پایه‌دار و دستی تقسیم می‌شوند. هم‌زن‌های برقی پایه‌دار و دستی هر دو دارای سری‌های فلزی بیضی‌شکل مخصوصی هستند که انواع مواد مایع یا جامدِ نرم را با یکدیگر مخلوط می‌کند و تنها تفاوت آن‌ها در این است که هم‌زن‌های برقی دستی با کمک نیروی بازو حرکت می‌کنند در حالی که هم‌زن‌های برقی پایه‌دار بدون هیچ گونه نیروی بدنی کار می‌کنند. هم‌زن دستی ساده‌تری به نام whisk نیز وجود دارد که در واقع از همان سَری بیضی‌شکل هم‌زن‌های برقی تشکیل شده است منتها با این تفاوت که به بدنه‌ای متصل نیست و بدون برق و تنها با زور بازو کار می‌کند. هم‌زن‌های دستی نسخه‌ی پیشرفته‌تر و بهینه‌تر چنگال هستند. از هم‌زن‌ها برای هم زدن مواد جامد و هم‌چنین برای هم زدن مواد مایع استفاده می‌شود. هم‌زن‌های برقی ابزار چندان مناسبی برای مخلوط کردن نوشیدنی‌های بر پایه‌ی اسپرسو با یخ نیستند، البته برخی از آن‌ها سَری‌های مخصوصی دارند که بر روی یخ بهتر جواب می‌دهند. 
mixer 2
mixer 5 mixer 1 
 wisk  همزن برقی  همزن دستی
mixer 4 شیکرها در واقع ظروف استوانه‌ای مخصوصی هستند که درپوش‌شان محکم چفت می‌شود و فرد باید خود آن‌ها را به شدت تکان بدهد تا مواد درون‌شان مخلوط شود. شیکرها به طور خاص برای ترکیب قهوه با یخ مناسب هستند و سریعاً نوشیدنی را با یخ تماس می‌دهند و آن را خنک می‌کنند. دقت کنید که شیکرها برعکس مخلوط‌کن‌ها یخ ر‌ا خرد نمیکنند. شیکرها اغلب فلزی، شیشه‌ای و یا پلاستیکی هستند و دهانه‌ای دارند که نوشیدنی به راحتی از آن به داخل لیوان ریخته می‌شود. از شیکرها برای تهیه‌ی انواع آبمیوه‌های الکلی و غیرالکلی استفاده می‌شود، اما برخی از شیکرها نیز مخصوص قهوه طراحی شده‌اند. برخی انواع شیکرها مدرج هستند و به طور هم‌زمان به عنوان ابزار اندازه‌گیری نیز به کار می‌روند. مزیت شیکرها به دیگر ابزار مخلوط کردن قهوه این است که اغلب‌شان عایق حرارتی و برودتی هستند و قهوه را تا مدتی در خود گرم یا خنک نگاه می‌دارند و از این لحاظ مانند فلاسک‌های قهوه عمل می‌کنند. شیکرها نیز اغلب هم در کافی‌شاپ‌ها و هم در میهمانی‌ها سر میز پذیرایی کاربرد دارند زیرا به علت گنجایش پایین ظرف، می‌توان با آن‌ها برای هر فرد به طور اختصاصی نوشیدنی قهوه‌ی مورد علاقه‌ی او را تهیه کرد. 
میلک‌شیک‌ساز در واقع دستگاه‌هایی هستند که بیشتر در کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های بزرگ کاربرد دارند و کمتر در خانه‌ها یافت می‌شوند. این دستگاه‌ها که موتور بسیار قوی‌ای دارند برای تهیه‌ی میلک‌شیک از هم‌زن‌های فولادی مخصوصی استفاده می‌کنند که به میلک‌شیک بافت لطیف و یکنواخت آن را می‌دهد. این دستگاه‌ها از یک یا چند مخزن فولادی جداگانه تشکیل شده‌اند که هر کدام از آن‌ها مخصوص یک طعم میلک‌شیک است. میوه، شیر، بستنی، یخ و هر گونه افزودنی مورد نیاز دیگری را به مخزن‌ها اضافه می‌کنیم. هر کدام از مخزن‌ها شیر جداگانه‌ای دارند که لیوان را زیر آن قرار می‌دهیم و میلک‌شیک از آن بیرون می‌آید. این مخزن‌ها قابلیت خنک نگاه داشتن نوشیدنی را نیز دارند. گنجایش کوچک‌ترین مخزن اغلب حدود ۵ لیتر است که در دستگاه‌های بزرگ‌تر به ۱۲ لیتر و بیشتر نیز می‌رسد. برخی از دستگاه‌های میلک‌شیک‌ساز کوچک‌تر بر روی کابینت قرار می‌گیرند و برخی دیگر از آن‌ها بزرگ‌تر هستند و بر روی زمین گذاشته می‌شوند.   mixer 8
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۳۰
peyman araghi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی