کافه پرنسCoffeePrince

کافی شاپ کافه پرنس CoffeePrince

کافه پرنسCoffeePrince

کافی شاپ کافه پرنس CoffeePrince

دماسنج مخصوص مایعات و شیر

جمعه, ۳۰ مهر ۱۳۹۵، ۰۷:۲۶ ب.ظ


 برای اندازه‌گیری دمای شیر اغلب از دماسنج‌های فنری صفحه‌گردی استفاده می‌شود Spring Thermometers که مخصوص اندازه‌گیری دمای مایعات طراحی شده‌اند و دسته‌ای با طول ۱۲ تا ۱۸ سانتی‌متر و از جنس فولاد ضد زنگ دارند. این دسته داخل شیرجوش یا ظرف مورد نظر (که می‌تواند ۳۰۰ میلی‌لیتر تا ۱ لیتر گنجایش داشته باشد) فرو می‌رود و باعث می‌شود دمای مایعات از جمله شیر به سهولت اندازه‌گیری شود. در بدنه‌ی برخی از این دماسنج‌ها نیز گیره‌ای تعبیه شده است که می‌توان دماسنج را به کمک آن به شیرجوش و یا هر ظرف مورد نظر دیگری متصل کرد تا لازم نباشد دماسنج را با دست نگه داشت. این دماسنج‌ها به دقت دماسنج‌های دیجیتال یا جیوه‌ای نیستند، اما برای اندازه‌گیری مایعات به خوبی جوابگو هستند. 

termometr

در بیشتر دماسنج‌ها دما هم به فارنهایت و هم به سلسیوس درجه‌گذاری شده است، با این حال برخی از دماسنج‌ها دما را تنها بر حسب فارنهایت اندازه‌گیری می‌کنند که در این صورت می‌توانید در صورت لزوم خودتان آن را به سلسیوس تبدیل کنید. برای این کار می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید و یا از جعبه ابزارهای تبدیل فارنهایت به دما که در برخی سایت‌ها وجود دارند استفاده کنید.

فرمول تبدیل فارنهایت به سلسیوس

C° = (F - 32) * 5⁄ 9 

فرمول تبدیل سلسیوس به فارنهایت

F° = C° * 9⁄5 + 32 

 دقت کنید که دماسنج چند ثانیه در تشخیص دما تأخیر دارد، در نتیجه در صورت استفاده از دماسنج برای بخار دادن شیر و یا تهیه‌ی نوشیدنی‌های بر پایه‌ی اسپرسو، دقت کنید که درجه حرارت شیر یا قهوه‌ی مورد نظر شما در لحظه حدود۱ تا ۳ درجه بیشتر از آن چیزی‌ست که دماسنج نشان می‌دهد. برخی دماسنج‌ها گستره‌ی بیشتری از دماها را نشان می‌دهند و دقت‌شان یک درجه است، بدین معنی که درجه‌گذاری‌شان بر مبنای ۱ واحد است، اما برخی دیگر دقت‌شان کمتر و بر مبنای ۱۰ واحد است. 

تنظیمات و نگهداری دماسنج‌های فنری:

دقت کنید که دماسنج‌های فنری را پس از هر بار استفاده باید با آب تمیز کرد. اگر دماسنج از دست شما به زمین بیفتد ممکن است تنظیمات آن به هم بریزد، که در این صورت می‌توانید آن را در لیوان آب سردی مملو از یخ فرو کنید، چند ثانیه صبر کنید، اگر دماسنج دمایی به جز صفر درجه‌ی سلسیوس و یا ۳۲ درجه‌ی فارنهایت را نشان داد بدین معناست که تنظیمات آن به هم ریخته است. در این صورت می‌توانید همان‌طور که دماسنج داخل لیوان آب یخ است با یک آچار یا پیچ‌گوشتی ریزِ ساعتی، چرخ‌دنده‌ی پشت صفحه را شُل کنید، سپس آن‌قدر عقربه‌ی صفحه را از داخل بگردانید تا عدد صفر درجه‌ی سلسیوس یا ۳۲ درجه‌ی فارنهایت دقیقاً زیر عقربه بیفتد. سپس دوباره چرخ‌دنده را سفت کنید.

هم‌چنین می‌توان از دماسنج‌های دیجیتال Digital Thermometers برای اندازه‌گیری دمای شیر استفاده کرد. این دماسنج‌ها نیز دسته‌ی فلزی ضد زنگی دارند که می‌توان آن را در شیر فرو کرد و دما را اندازه گرفت و صفحه‌شان نیز اغلب ضد آب Waterproof است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۳۰
peyman araghi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی