کافه پرنسCoffeePrince

کافی شاپ کافه پرنس CoffeePrince

کافه پرنسCoffeePrince

کافی شاپ کافه پرنس CoffeePrince

شیرجوش

جمعه, ۳۰ مهر ۱۳۹۵، ۰۷:۲۱ ب.ظ


شیرجوش‌ها ابزار فلزی استوانه‌ای‌شکلی هستند که می‌توان با قرار دادن آن‌ها بر روی اجاق گاز، اجاق برقی و یا بر زیر دستگاه اسپرسو، مقداری شیر را در آن‌ها داغ کرد، بخار داد و یا با آن کف تولید کرد. شیرجوش‌ها اغلب گنجایشی برابر با ۳۰۰ میلی‌لیتر، ۶۰۰ میلی‌لیتر و ۱ لیتر دارند. شیرجوش‌ها اغلب از جنس فولاد ضد زنگ Stainless Steel و یا آلومینیوم، و برخی انواع کم‌کاربردتر آن نیز از جنس شیشه هستند. اغلب شیرجوش‌ها مجهز به یک دسته هستند که یا به صورت دسته‌ی لیوان و یا به صورت دسته‌ی دراز ماهیتابه‌ای می‌باشد. دهانه‌ی شیرجوش‌ها مانند دهانه‌ی پارچ‌های مخصوص مایعات اندکی برجسته است و به راحت سرازیر شدن شیر از داخل شیرجوش کمک می‌کند.  

pitcher

سر بسیاری از شیرجوش‌ها، یعنی همان ناحیه‌ای که شیر از آن بیرون ریخته می‌شود، بلند و باریک و تیز است تا بتوان به راحتی از شیرجوش موردنظر برای لاته آرت یا طراحی بر روی قهوه با کف شیر استفاده کرد. اگر سر شیرجوشی پهن باشد و تیزی نداشته باشد چندان برای لاته آرت مناسب نخواهد بود زیرا شیر با پهنای بیشتری از آن سرازیر خواهد شد. در نتیجه هنگام خریدن شیرجوش باید به سر آن دقت کرد. از دیگر فواید سر تیز شیرجوش این است که می‌توان نازل بخار دستگاه اسپرسو را به طور مورّب بر سطح داخلی سر شیرجوش که فرورفته است قرار داد و سپس شیرجوش را به چپ و راست گرداند تا تمامی سطح شیر بخار داده شود. در واقع فرورفتگی موجود در قسمت سر شیرجوش بهترین نقطه برای قرار دادن نازل بخار است . هم‌چنین دقت کنید که مقدار شیری که درون شیرجوش می‌ریزید باید حدود ۱ سانتی‌متر پایین‌تر از پایین‌ترین نقطه‌ی سر شیرجوش باشد .

pitcher 4  pitcher 5 pitcher 1
     

دهانه‌ی شیرجوش‌ها نیز اغلب از کفه‌ی آن‌ها باریک‌تر است. در واقع شیرجوش‌های مناسب باید مخروطی شکل باشند. برای مصارف خانگی بهتر است از شیرجوش‌هایی با گنجایش ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌لیتر استفاده کرد زیرا استفاده از شیرجوش کوچک‌تر به ما این توانایی را می‌دهد که کیفیت شیر در حال بخار دادن را بهتر کنترل کنیم. در ضمن اگر گنجایش شیرجوش متناسب با مقدار شیری نباشد که در آن می‌ریزیم، حاصل کار کیفیت لازم را نخواهد داشت. پس همیشه به تناسب میان گنجایش شیرجوش و مقدار شیر دقت کنید.

برای بخار دادن شیر با استفاده از دستگاه اسپرسو، مقدار شیر موردنیازتان را داخل شیرجوشی با گنجایش مناسب بریزید. سپس (در صورتی که راست‌دست هستید) شیرجوش را با دست چپ خود نگه دارید و با دست راست خود نازل بخار دستگاه اسپرسو را در شیر فرو کنید به طوری که تمام حفره‌های موجود بر روی نازل بخار در داخل شیر فرو رفته باشد و از سطح آن بیرون نمانده باشد. پس از گذشت چند ثانیه و راه افتادن نازل بخار، دست راست خود را از روی نازل رها کنید و به دیواره‌ی خارجی شیرجوش بچسبانید تا گرمی آن را حس کنید. سپس نازل بخار را کمی بالاتر ببرید تا مولکول‌های هوا وارد شیر شوند (دقت کنید که اگر در وارد کردن مولکول‌های هوا به داخل شیر اغراق کنید، آن‌گاه کف شیری که تولید می‌کنید حباب‌های درشتی خواهد داشت و در واقع بافت مناسب و زیبایی نخواهد داشت). بسته به این که می‌خواهید با شیرتان کف ریز درست کنید یا کف درشت، و یا این که صرفاً می‌خواهید آن را داغ کنید، باید عملیات مختلفی را انجام دهید که در بخش گرم کردن شیر توضیح داده شده است. برای بخار دادن یا داغ کردن شیر داخل شیرجوش بر روی اجاق گاز نیز تکنیک‌‌های مخصوصی وجود دارند که در همان بخش توضیح داده شده‌اند.

البته در برخی کافه‌ها و رستوران‌ها شیر سرد را نیز داخل شیرجوش فلزی کوچکی می‌ریزند و بر سر میز می‌آورند، در نتیجه نباید توقع داشت شیر داخل شیرجوش همیشه داغ باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۳۰
peyman araghi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی