کافه پرنسCoffeePrince

کافی شاپ کافه پرنس CoffeePrince

کافه پرنسCoffeePrince

کافی شاپ کافه پرنس CoffeePrince

پیمانه‌ی قاشقی اندازه‌گیری قهوه

جمعه, ۳۰ مهر ۱۳۹۵، ۰۷:۲۳ ب.ظ

برای اندازه‌گیری مقدار دانه‌ها یا پودر قهوه‌ی مورد نیاز ابزارهای گوناگونی وجود دارند. یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها پیمانه‌ی قاشقی اندازه‌گیری قهوه است که در واقع شبیه به یک قاشق گود با گنجایش مشخص است و می‌تواند فلزی یا پلاستیکی باشد. پیمانه‌های قاشقی اندازه‌گیری قهوه‌ی single یا تکی گنجایش ۷ گرم قهوه و پیمانه‌های قاشقی double یا جفتی گنجایش ۱۴ گرم قهوه را دارند. برخی پیمانه‌های قاشقی نیز دوسر هستند، یعنی یک سر تکی ۷ گرمی و یک سر جفتی ۱۴ گرمی دارند. اغلب قاشق‌های غذاخوری گنجایش حدود ۵ گرم پودر قهوه را دارند، در نتیجه اندازه‌گیری مقدار پودر قهوه‌ی مورد نیاز با قاشق غذاخوری چندان دقیق نیست.  

2cup

ابزار دیگری نیز برای اندازه‌گیری مقدار پودر قهوه وجود دارند. مثلاً برخی آسیاب‌های دندانه‌ای قهوه، که اصطلاحاً به آ‌ن‌ها Doser Grinder می‌گوییم، دارای محفظه‌ای هستند که پودر قهوه‌ی آسیاب‌شده به داخل آن می‌ریزد. این محفظه‌ها گنجایش مشخصی دارند که برای هر دستگاه فرق می‌کند و می‌توان از آن‌ها به عنوان پیمانه‌ی اندازه‌گیری پودر قهوه‌ی موردنیاز استفاده کرد.

اندازه‌گیری پودر قهوه دردسرهای خاصی دارد. مثلاً مقدار پودر قهوه‌ای که در یک پیمانه‌ی قاشقی تکی یا جفتی جا می‌گیرد بنا بر درجه‌ی درشتی دانه‌ها فرق می‌کند. هر چه دانه‌ها ریزتر آسیاب شده باشند، مقدار بیشتری از آن‌ها در پیمانه‌ی قاشقی جا می‌گیرد و پیمانه‌ای که قرار است ۷ گرم پودر قهوه در خود جای دهد ممکن است تا ۱۰ گرم پودر قهوه‌ی دانه‌ریز را نیز در خود جای دهد که این موضوع باعث بر هم خوردن تمام حساب و کتاب‌ها می‌شود! در نتیجه بهترین روش برای اندازه‌گیری دقیق مقدار پودر قهوه‌ی مورد نیاز استفاده از ترازوی مخصوص است. اما پس از چند بار وزن کردن دقیق مقدار پودر قهوه‌ی مصرفی‌تان و تطبیق آن با پیمانه‌تان، دیگر می‌توانید هنگام استفاده از همان نوع قهوه با همان درجه درشتی با خیال راحت از همان پیمانه استفاده کنید. اما باز اگر نوع قهوه و درجه‌ی درشتی آن را تغییر دهید، آن‌گاه بهتر است دوباره مقدار آن را با ترازو اندازه‌گیری کنید و با پیمانه‌تان تطبیق دهید. البته اندازه‌گیری دانه‌های قهوه قبل از آسیاب شدن دقیق‌تر و آسان‌تر است. هر پیمانه‌ی قاشقی اندازه‌گیری قهوه‌ی تکی گنجایش ۸ تا ۹ گرم دانه‌ی قهوه با درجه برشتگی بالا و حدود ۱۰ تا ۱۱ گرم دانه‌ی قهوه با درجه برشتگی پایین را دارد. 

پیمانه‌ اندازه‌گیری آسیاب‌های دندانه‌ای Doser  doserless Grinders

ابزار دیگری برای اندازه‌گیری مقدار پودر قهوه وجود دارد که متصل به برخی آسیاب‌های دندانه‌ای قهوه است، که به این آسیاب‌ها Doser Grinder می‌گویند. این آسیاب‌ها در واقع دارای پیمانه‌ی مدرجی هستند که پودر قهوه‌ی آسیاب‌شده به داخل آن می‌ریزد. این پیمانه‌ها گنجایش مشخصی دارند که برای هر دستگاه فرق می‌کند و می‌توان از آن‌ها به عنوان پیمانه‌ی اندازه‌گیری پودر قهوه‌ی موردنیاز استفاده کرد. طبق بعضی نظریه‌های تخصصی قهوه، هدف از قرار دادن این پیمانه‌های اندازه‌گیری یا doserها در دستگاه آسیاب این است که پودر قهوه مدت بیشتری در معرض هوا قرار داشته باشد و گاز دی‌اکسید کربن آن بیشتر خارج شود. البته بسیاری از افراد طرفدار آسیاب فاقد پیمانه‌ی اندازه‌گیری یا آسیاب doserless هستند چراکه تمیز کردن پیمانه یا doser دستگاه سخت است و گاهی پودر قهوه‌ای که از دفعات قبل در داخل آن باقی مانده و کهنه شده باعث خراب شدن پودر قهوه‌ی تازه‌آسیاب‌شده می‌شود. البته می‌توان با کمی دقت بیشتر از این معضل جلوگیری کرد. در هر صورت پیمانه‌های اندازه‌گیری یا doser ابزار مناسبی برای اندازه‌گیری مقدار قهوه‌ی مورد نیاز هستند.   

doser grinder
doserles grinder   آسیاب‌های دندانه‌ای فاقد پیمانه‌ی اندازه‌گیری را Doserless Grinder می‌گویند که دانه‌های قهوه را مستقیماً داخل فیلتردستی دستگاه اسپرسو آسیاب می‌کند. این کار باعث می‌شود پودر قهوه‌ی کمتری به هدر رود و نیز تمیزکاری آسیاب راحت‌تر باشد. البته این آسیاب‌ها مقداری پودر قهوه به اطراف خود می‌ریزند و تمیز کردن کابینت آشپزخانه را سخت‌تر می‌کنند. اندازه‌گیری مقدار پودر قهوه‌ی مورد نیاز با استفاده از هر دوی این آسیاب‌های برقی کار آسانی‌ست زیرا می‌توان دستگاه را بر روی تنظیمی قرار داد که مقدار قهوه‌ی مورد نظر را بر حسب جرم (وزن) و یا بر حسب سینگل بودن یا دوبل بودن شات مورد نظر و یا صرفاً بر حسب زمان به ما تحویل بدهد. اگر دستگاه تنها دارای تنظیمات بر حسب زمان باشد و فاقد پیمانه‌ی اندازه‌گیری نیز باشد (یعنی doserless باشد)، آن‌گاه لازم است از یک فنجان شیشه‌ای مدرج Measuring Cup یا شات مخصوص اندازه‌گیری اسپرسو Espresso Measuring Shot استفاده کنیم تا دست‌مان بیاید که برای به دست آوردن میزان مشخصی قهوه چه مقدار زمان لازم است. 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۳۰
peyman araghi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی