کافه پرنسCoffeePrince

کافی شاپ کافه پرنس CoffeePrince

کافه پرنسCoffeePrince

کافی شاپ کافه پرنس CoffeePrince

فواید و مزایا قهوه

يكشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۰۵:۴۰ ب.ظ


فواید قهوه
این روزها نوع نگاه به قهوه، نگاهی مثبت است و مصرف آن به خاطر سودمندی‌های منحصر به فردی که برای سلامت انسان دارد، جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی افراد پیدا کرده است. یک فنجان قهوه در روز بویژه صبح قبل از شروع فعالیت‌های روزمره، برای بسیاری از افراد از واجبات است. بی‌تردید تهیه آن نیز زمان زیادی نمی‌برد و هیچ کس نمی‌تواند در برابر طعم و بوی مطبوع آن مقاومت کند.
از دیگر ترکیب‌های موجود در قهوه کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. برای مثال قهوه شامل مقادیر زیادی پتاسیم، نیاسین و منیزیم است. دانه‌های قهوه همچنین شامل دو نوع پلی ساکارید قابل هضم و غیر قابل هضم است. شکل غیرقابل هضم آن فیبر رژیمی است. دانه قهوه مقادیر زیادی فیبر رژیمی دارد، هر چند که به علت بو دادن و آسیاب کردن دانه، این فیبر وارد نوشیدنی نمی‌شود. کالری موجود در قهوه سیاه به اندازه یک فنجان (۲۴۰ سی‌سی) ۲ تا ۵ کالری است. این کالری‌ها از پروتئین و روغن‌های غیراشباع با یک باند دوگانه حاصل می‌شوند.
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه «پلی فنل» نامیده می‌شوند. قهوه حاوی سطح بالایی کلروژنیک اسید‌ها و کافئیک اسید است که آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شوند. نکته جالب این است که در بعضی افراد، قهوه تنها منبع دریافت آنتی‌اکسیدان است که این آنتی‌اکسیدان‌ها سودمندی‌های ویژه‌ای به همراه دارند.
مطالعاتی که روی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شده، نشان می‌دهد کوئینین‌های موجود در قهوه، پاسخ بدن به انسولین را افزایش می‌دهد و منیزیم موجود در قهوه نیز به متابولیسم نرمال گلوکز کمک می‌کند.
تری گونلین، آنتی‌اکسیدان دیگر موجود در قهوه است که نه‌تنها به بوی خوش و طعم دلچسب قهوه نسبت داده می‌شود، بلکه ویژگی ضدباکتریایی دارد و از فساد دندان جلوگیری می‌کند.
مصرف قهوه موجب افزایش موقت در سوخت و ساز شده به حدی که تا اندازه‌ای چربی‌های بدن نیز شکسته می‌شوند. از آنجا که مصرف قهوه، میزان مصرف کالری را در بدن افزایش می‌دهد برای کاهش وزن کمک‌کننده است.
نشان داده شده که قهوه بیماری آسم را تسکین می‌دهد. نوشیدن منظم‌ ‌قهوه به میزان ۴ ـ ۳ فنجان در روز تعداد حمله‌ها آسم را کم می‌کند و موجب‌ ‌بهبود فعالیت ریه‌ها می‌شود.
بسیاری عقیده دارند، نوشیدن یک فنجان‌ ‌قهوه خستگی یک روز پر مشغله را از بین می‌برد و می‌تواند یک نوشیدنی محرک و انرژی‌زا باشد و باعث افزایش میزان هوشیاری و تمرکز شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، ‌کافئین موجود در قهوه سرعت تبادل اطلاعاتی را در مغز به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌دهد و به این ترتیب موجب رفع خستگی و کاهش میزان افسردگی می‌‌شود.
ه نظر می‌رسد کافئین محرک اصلی برای کارکرد‌های ذکر شده باشد. هر چند تحقیقات اخیر حاکی از آن است که قهوه شامل عامل شیمیایی ناشناخته‌ای است که تولید کورتیزول و آدرنالین را در بدن تحریک می‌کند (هر دوی آنها هورمون‌های محرک هستند).
نوشیدن ۴ ـ ۳ فنجان قهوه در روز احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را در دهه‌های بعدی زندگی کم می‌کند و رابطه مستقیمی بین جذب کافئین با کاهش آلزایمر دارد.
گفتنی است، مصرف قهوه خطر سرطان کبد و بیماری سنگ‌های صفراوی را کاهش می‌دهد. محققان معتقدند افرادی که ۲ تا ۳ فنجان در روز قهوه می‌نوشند، ۴۰ درصد‌ ‌کمتر به مشکلات کیسه صفرا مبتلا می‌شوند.
همچنین نوشیدن هر فنجان قهوه در روز ۲۲ درصد‌ ‌ابتلای افراد را به بیماری سیروز کبدی کاهش می‌دهد. عامل‌ ‌اصلی این امتیاز باز به کافئین موجود در این نوشیدنی برمی‌گردد.
تانن و انواع آنتی‌اکسیدان‌ موجود در قهوه برای سلامت قلب و عروق مفید شناخته شده‌اند، حتی کافئین موجود در این‌ ‌نوشیدنی با کاهش کلسترول بد، از قلب محافظت می‌کند و جالب است بدانید در این‌ ‌زمینه چای را نیز شکست داده است‌.

تاثیرات مثبت قابل توجهی در قهوه موجود است که بسیاری از مردم دنیا ترجیح می دهند اول صبح، برای حفظ سلامتی و نیروی مضاعف یک فنجان قهوه بنوشند.


مطمعنا شما نیز پس از مطالعه مطالب زیر تمایل بیشتری به نوشیدن قهوه خواهید داشت و دفعه آینده که اقدام به درست کردن یک فنجان قهوه نمودید با علم بر اینکه قهوه هم برای بدن و هم برای ذهن خوب است نوشیدن آن را به رژیم غذایی  خود خواهید افزود.

۱-کمک به بهبود سلامت مغز در بلند مدت

دانشمندان علوم اعصاب در حال مطالعه تاثیر مصرف قهوه بر روی بزرگسالان بالای ۶۵ سال موفق به کشف نتایج باور نکردنی شده اند. تحقیقات نشان داده است که افراد بالای ۶۵ سال که قهوه مصرف می کنند و در سطوح خونی آنها کافئین بیشتری وجود دارد دیرتر و به مراتب کمتر از افراد بزرگسالی که قهوه مصرف نمی کنند به بیماری رنج آور آلزایمرمبتلا می شوند. همچنین این تحقیقات نشان داده که افراد بزرگسال با نوشیدن مکرر قهوه حافظه کوتاه مدت خود را تقویت خواهند کرد.


۲-قهوه شما را دقیق می کند

صبح ها اگر به دلیل کمبود خواب احساس کسالت می کنید مستقیما” سراغ قهوه می روید تا با نوشیدن یک فنجان قهوه بر حس خواب آلودگی خود غلبه کنید. مسلما” این بهترین انتخاب برای بدن شماست. زیرا کافئین موجود در قهوه تاثیرات مثبت بسیاری بر هوش انسان دارد به طوری که مغز با وجود کافئین به صورت بهینه تر محرومیت خواب را جبران می کند. این بهبود توابعی همچون، زمان واکنش، استدلال منطقی و دقت را نیز در بر دارد.


۳-قهوه در تقویت عملکرد نقش بسزایی دارد

امروزه بسیاری از ورزشکاران به جای استفاده از قرص های شیمیایی برای دوپینگ (تقویت عملکرد) از قهوه استفاده می کنند. قبل از تمرین و یا مسابقات ورزشی نوشیدن یک فنجان قهوه باعث کاهش اسیدهای چرب در جریان خون می شود و سوخت بیشتری برای فعالیت های بدنی و ورزشی سبب می شود. ورزش های استقامتی همچون دویدن و یا دوچرخه سواری .


۴-عطر قهوه از میزان استرس می کاهد

صبح ها قبل از دم کردن قهوه با باز کردن درب آن و با به مشام رسیدن عطر قهوه بدون اینکه متوجه شوید از استرس خود می کاهید. با توجه به تحقیقات به عمل آمده برخی از پروتئین های موجود در مغز با تغذیه رایحه دلپذیر قهوه بر استرس غلبه کرده و سبب آرامش بیشتر شما می شود.


۵-تاثیرات مثبت قهوه در بهبود برخی  از بیماریها

طبق مطالعات انجام شده، قهوه در بهبود برخی از بیماریها و یا کاهش احتمالی مبتلا شدن به شماری از امراض را می کاهد. قهوه قادر است…

  • بیماری پارکینسون: نوشیدن ۲ تا ۴ فنجان قهوه در روز در کنترل بهتر جنبش های بیماران پارکینسون نقش بسزایی دارد.
  • سیروز کبدی: نوشیدن  ۱ فنجان قهوه در روز در حفاظت از کبد شما و کنترل سیروز کبدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  • نوشیدن ۳ فنجان قهوه در روز از خطر مبتلا شدن به سرطان پوست بویژه در خانمها می کاهد.
  • نوشیدن ۴ فنجان قهوه و یا بیشتر در روز خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را تا حداقل ۵۰% می کاهد.

۶-کاهش افسردگی با مصرف قهوه

قهوه به عنوان یک داروی ضد افسردگی خفیف عمل می کند و نوشیدن آن ۲ تا ۴ بار در روز خطر مبتلا شدن به افسردگی را تا ۱۰% می کاهد.


نوشیدن قهوه و جای دادن آن در سبد غدایی به کلیه افراد بالغ توصیه می شود.

و اما ۶ نکته برای نوشیدن قهوه سالم تر

۱- همیشه  از قهوه تازه رست شده (حداقل ۱۰ روز از رست قهوه گذشته باشد) استفاده کنید.

۲- شکر را از قهوه خود حذف کنید و یا به حداقل برسانید.

۳- دانه قهوه را خریداری کرده و آسیاب کردن را قبل از دم کردن قهوه، به خودتان واگذار کنید.

۴- اگر می خواهید قهوه را به سبد غذایی خود بیافزاید، با روزی ۱ فنجان شروع کنید.

۵- قهوه را پس از وعده غذایی بنوشید.

۶- درقهوه تنوع ایجاد کنید وسعی کنید به یک نوع خاص قهوه وابسته نشوید.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۸
peyman araghi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی